Rabu, 2 Januari 2013

Kembar yang tak dijangka!


Kali ni saya nak kongsikan kisah dari Puan Suryyantie Haron pula! Suspen ada sedih ada gembira lagilah ada!! Meh baca meh!!

*******************************
Assalamualaikum...
Camni cite saya berkaitan my twin.
Twin ni...anak saya yg ke-3 & 4, 2 lagi anak saya sume beza umur 5 tahun & kehamilan ini memang dirancang. Biasa hamilkan anak sulung & yang ke-2, dah lepas tarikh period baru sedar hamil. Tapi hamilkan twin ni...lagi 1week++ nak sampai tarikh period badan dah lain & mula syak pregnant. Sampai tarikh confirm tak period & confirm pregnant, tambah confirm test urine +ve.

Februari 2010, bermula episod alahan sikit ja.. Satu hari, saya makan pajeri nenas masa tu...pregnant dalam lingkungan 6 minggu. Selalu saya kalau dah pregnant tak pernah ada apa-apa, ibarat kata 'terjun bangunan' pun x gugur. Tapi kali ni...malam makan pajeri nenas, pagi esok ada bleeding sikit. Alamakkk....camna ni, ajak En. Husband pergi klinik. Doktor buat prosedur biasa, test urine & doktor scan confirm baby Ok ke tak. Kali ni...sebab parking tak ada husband baru tengah mencari parking saya pulak dah dipanggil masuk ke bilik doktor sebab kebetulan sangat masa tu...tak ada patient lain. Doktor scan, doktor cakap.. "Eh, twin la...!" Saya yang tak jangka langsung, tanya sekali lagi & confirm Twin. Ya-Allah, tak tahu apa perasaan saya masa tu... menangis sebab gembira, menangis juga sebab kerisauan. Husband tak dapat cari parking terus tunggu dalam kereta, saya masuk ja kereta tunjuk pada husband hasil scan sambil berlinang airmata bagitau twin. Terfikir lepas tu... patut la.. bleeding, agaknya baby nak bagitau dia orang twin.

Lepas tu... bermula episod alahan yang teruk, muntah sampai takleh bangun. Baring bawah sinki, admit hospital buat scope perut dah luka jadi ulser sbb saya memang ada gastrik. Kat hospital seminggu, tambah air+antibiotik. Tapi setiap kali makan semua keluar balik, ulser sakit sampai berguling. Tapi yang pelik & tak ada jawapan sampai arini bila muntah teruk akan sakit dalam perut, tambah sakit kalau mandi..masa tu... akan berguling. Memang sakit yang tak tertahan sangat. Fobia sampai hari ni...

Lepas admit, follow-up+antibiotik. Sakit kurang tapi masih muntah. Nak jalan dah tak mampu, tapi Allah permudahkan urusan. Kawan cadangkan saya ambik air penawar dari seorang bidan, memang tak pernah buat sebelum ni...tapi bila sakit orang suruh makan apa pun kita sanggup selagi tak mudaratkan baby. Air penawar tu... mudah ja, kelapa muda 2 biji, air 1 botol, beras sikit. Dengan syarat air kelapa mesti minum pagi sekaligus ja... setakat mampu, tak boleh simpan untuk petang atau ulang. tapi minum bukan la...sekali nafas, boleh berhenti2 tapi cuma tak boleh simpan, nasi pulak suami kena masak... Alhamdulillah lepas 3 hari saya dah tak alah teruk lagi. Setakat muntah sikit-sikit, dah boleh bangun. Lepas MC 3 minggu saya dah mula kerja.

Bila dah OK sikit bab alahan, bermula la.. episod fikir pasal sumber kewangan dsbnya. Paling risau, saya fikir macam mana nanti lepas twin lahir. Dalam pantang siapa la... nak jaga, mak saya dah lama tak ada. Mak mertua susah sangat nak tinggalkan rumah dia nak jaga..memang tak akan la..datang jaga saya. Siang malam saya berdoa supaya saya dapat bersalin normal, sebab kalau normal saya cepat boleh bangun & cepat pulih. Masa ni...harap & berharap.....

Bila kandungan masuk bulan ke-5 saya dah makin x larat, jalan pun dah tak larat. Datang kerja, drive sampai office, naik tangga ke tingkat 1 saya dah tak turun lagi...semua minta tolong kawan pejabat saja beli makan atau En. Husband tapau, hantar sampai bilik. (Hehehe...masa ni la..nak bermanja). Malam-malam dah mula tidor sambil duduk, masa ni..juga dah tak pernah duduk kat lantai. Hanya sofa/ kerusi tempat saya...kihkihkih...lawak betul bila ingat balik.

Kaki bengkak teruk sampai tak boleh pakai kasut, sedangkan 2 anak sebelum ni...kaki tak pernah bengkak.
Check-up pakar semua sempurna, sampai Aidilfitri 2010. Raya dah tak ke mana-mana sebab tak larat sangat nak bergerak. Beraya umah sedara yang dekat-dekat saja, tak pergi lama-lama sebab ada lagi satu masalah kalau nak pergi toilet. Kalau pergi rumah kat kampung-kampung mana ada tandas yang duduk, kalau tandas yang cangkung memang tak boleh langsung.....harus menangis la...masa tu. Hehehe...tapi ni la..kenyataannya. Masa ni, baby masuk 35 week...., 2nd day raya tu...masih masak-masak sebab ada sedara nak datang rumah, tapi masa raya ke-3 tak boleh buat apa dah sebab dah tak larat sangat. Last2...malam baru sedar air ketuban rupanya dah mula keluar dari siang lagi tapi sikit2 saja. Sempat keluar pergi tapau nasi kandar, pastu singgah kedai barang baby beli bantal sebab bantal belum beli. Tapi risau fikir baru 12/9/2010, due date 17/10...cuma masa ni tawakkal sbb doktor pakar memang dah suruh standby baby maybe akan deliver awal.

Lepas makan standby ja...mula rasa tegang perut & air ketuban turun banyak. Urus anak2 yang 2 orang tu... 2.00 pagi sampaii Hospital Besar Kulim, confirm dah nak bersalin. Masa ni...nurse cari degup jantung baby, jumpa 1 ja...sorang lagi x jumpa. 2 orang doktor turun, hati makin cuak, bimbang sangat. Contraction makin kuat, doktor scan confirm baby OK sorang dah kepala ke bawah tapi sorang lagi melintang. Hati makin takut...dan hanya mampu berdoa dipermudahkan semua, 13/9/2010 bersamaan 4 Syawal 3.10 am 1st twin lahir, sekali lagi contraction 3.17 am 2nd twin mengikut abangnya...Alhamdulillah lahir 2 boys, 2.5kg tiap seorang, sama berat. Dalam aku keletihan, nurse tanya "makan pa2 ke...sebab sekejap jer...dah bersalin". Saya cuma mampu tersenyummm..... 3 hari 1st twin kat dalam inkubator sbb masalah paru-paru. Hari ke-4 dah boleh balik....saya bersyukur sebab twin saya x ada masalah kritikal.

Bermula cabaran berpantang, semua benda saya uruskan sendiri + En. Hubby yang sediakan semua.... Cuma paling mencabar bila twin meragam tak mau tido malam, 1 minggu 1st twin tak tido mula 11 malam sampai Subuh, pastu 1st twin dah Ok, 2nd twin pulak buat macam 1st twin berjaga juga 11 malam sampai subuh. Masa ni...tekanan sangat, rasa nak menangis. nak minta tolong pada sape pun tak ada, kuatkan semangat...tapi lepas tu...Alhamdulillah OK.

Arini, twin dah pun 2 tahun lebih. Twin saya jadi perhatian 1 taman. Seronok & puas...cuma sekarang berangan pulak kalau la..lepas ni..dapat lagi twin gegirl pulak...alangkah seronoknya.

Tiada ulasan: