Khamis, 27 Disember 2012

Susah senang membesarkan si kembar!

Kali ini saya nak kongsikan kisah membesarkan anak kembar dari Puan Siti Humairah Salleh. Ringkas tapi memberi makna kepada empunya diri.

**************************

Salam.. saya berkahwin tahun 1996, masa berumur 21 tahun. Saya anak bongsu..tak de pengalaman jaga adik.. lepas 1 bulan kahwin, saya disahkan mengandung.. Saya bekerja di OK Marketing. Masa tu syarikat baru naik.. Saya bekerja keras sampai saya keguguran.. Sedihnya rasa..1 bulan pastu, saya mengandung lagi.. Masuk bulan ke 3, saya ada turun darah dengan banyaknya.. Pergi jumpa doktor & scan tapi doktor kata tak de pape. Tapi saya tetap risau..saya pun terus resign 24 jam..

Genap 1 bulan, saya diarahkan k eklinik daerah untuk scan lagi skali. Masa tu darah dah berhenti..dup dap2X  jantung saya & suami. Sewaktu doktor scan, dia tersenyum sambil angkat jari 2.. Saya terperanjat!! Tengok skrin, nampak 2 orang. Kalau tak turun darah, kemungkinan saya mengandung triplet. Apapun, kami bersyukur dengan anugerah yang tak terhingga ini. Kehilangan 1 dibalas 2 anak...

Saya alami alahan yang teruk.. Setiap hari saya morning sickness dari pagi sampai malam. Bau lauk yang mak saya masak pun meloyakan.. Saya hanya boleh makan kuah tomyam yang dibeli. Tu pun kosong je. Janji masam. Setiap malam tak leh tidur sampai pagi. Bila suami pergi kerja, baru saya boleh lelapkan mata. Saya alah dengan bau badan suami. Begitulah setiap hari..

Due saya 1.3.1998. Tapi pada 28.1.98, masa tu 28 Ramadhan, saya alami sakit perut yang teramat  Tapi tak pergi hospital..tunggu punya tuggu,makin lama kurang sakitnya..semangat nak beraya makin kuat.. Saya beraya bawa beg berisi keperluan baby.. Standby je.1 miggu lepas tu, masa saya beraya di Muar, perut terasa makin sakit.dah tak tahan lagi, saya terus ke Hospital Melaka. 1 van mengiringi saya.. Kelakar je masa tu.

Tarikh 3.2.98 (5 Syawal) twin saya lahir dengan selamat.. Kedua-duanya perempuan. Berat kakak 2.1 kg, adik 1.7 kg. Mereka dimasukkan ke NICU untuk pemerhatian kerana kecil. Lepas 3 hari, baru dibenarkan balik ke rumah. Bermulalah cabaran saya menjaga anak kembar. Tanpa pengalaman, semua saya buat sendiri dengan bantuan mak yang dah tua.. Setiap hari memang rasa menyiksakan.nak beli majalah @ buku, tak mampu, gaji suami kecil. Cukup untuk keperluan si kembar aje..

Anak saya menyusu badan. Ada gak campur susu formula.mula-mula kakak menyusu selama 15 minit. Letak je, adik lak menyusu, pun sama gak.. Jadi saya tak de time tidur selama 2 bulan! Mata dah cengkung, badan dah kurus, baru teringat nak tangkalkan twin dengan sorang ustaz.. Lepas minum air ustaz tu, terus twin berubah.. time tidur dah berubah, saya boleh uruskan diri & yang pnting, berat badan twin naik dengan mendadak skali..

Masa tu kembar tak ramai macam sekarang. Mana-mana pergi, masa tu orang pandang. Masa tu saya tak de kereta, jalan naik bas aje.. Ada yang nak pegang tapi kembar saya jenis takut orang.. Tu yang buat dorang geram. Bila balik kampung suami, semua serbu.. Diorang suka menyakat kembar saya, walau macamana menangis sekalipun, diorang tetap amik kembar saya & bawa masuk bilik.. Meraung-meraung anak saya tapi diorang tetap tak pulangkan.Sampai hilang suara baru pulangkan. Saya pun geram gak tapi nak buat macamana.. Nanti orang kata lokek pulak ada anak twin...

Setiap malam anak saya akan menangis,mengigau bahana asik kena usik sebegitu rupa..lama-lama saya jadi tension. Saya bincang dengan suami, kami kena kurangkan balik kampung suami. Suami tak setuju.. Masalahnya setiap kali balik kampung, mesti kembar saya kena sakat macam tu. Sampai umur 5 tahun, baru family suami kurang menyakat.. kembar saya tetap macam tu. Family saya tak suka menyakat, abang-abang saya seramai 6 orang akan peluk, dodoikan anak saya. Maklumlah anak masing-masing dah besar. Anak saya je yang kecil, kembar lak tu.

Bila kembar sekolah tadika, baru saya tau, kesannya ialah ke dua dua kembar saya hilang keyakinan diri bila berdepan orang ramai.. Tak leh bercakap kat sekolah, senyap sunyi aje dari pergi sampai balik tak bergerak-gerak.. Kerja sekolah buat.cepat aje siap.. Cikgu-cikgu pun hairan.. Time makan boleh pula bangun amik makanan. Cikgu geleng kepala tengok perangai si kembar..

Hal ini berterusan sampai ke sekolah rendah.. Setiap hari ckgu yang berlainan akan berjumpa dengan saya untuk bertanya kes kembar saya ni.. Dah macam-macam cara saya buat, tapi tak  berkesan..lama-lama kembar saya terkenal kat sekolah sebagai 'kembar tak bercakap'.. Ingtkan naik sekolah menengah mereka berubah, rupanya tak.. kes kat sekolah rendah berulang lagi.. gelaran tu kekal dengan kembar saya tak tau lah sampai bila.

Sekarang mereka berumur hampir 15 tahun.. Perangai tak berubah. Asyik bergaduh berdua, barang-barang tak leh kongsi, semua kena beli serba 2.. kat sekolah senyap membisu.. Tapi time tidur, mereka tak sedar tidur berpeluk-peluk sampai ke pagi.. makin besar makin banyak cabaran menjaga anak twin ni lagi-lagi mereka tak sehaluan.....

Beruntung ibu-ibu sekarang, banyak panduan boleh didapati melalui buku, majalah, internet, facebook dll.. zaman saya dulu, nak beli majalah pun berkira. Gaji suami kecil.cukup untuk keperluan si kembar aje. Masa tu saya takde kawan, group KKM ni pun takde. Susah senang sendiri je.. Segala apa yang ibu-ibu twin ceritakan pengalaman, kesusahan menjaga anak kembar, semua tu saya dah lalui.. Bersabarlah menjaga 2,3,4 anak yang kita dapat sekaligus..Orang lain takde, kita je ada.. Sekian..

Tiada ulasan: